Zoeken
Winkelmandje
Hospitality

Capital Kitchen

De bar van het nieuwe restaurant in cultureel centrum Capital C. Kunstenaar Joep van Lieshout maakte een sculptuur met als thema het menselijk lichaam dat boven de bar hangt.

Het restaurant van de voormalige diamantbeurs is nu een veelzijdige locatie

Project Capital Kitchen, Capital C
Art director Maarten Spruyt
Locatie Amsterdam
Fotografie Ewoud Huibrechts, Tiago Rosado


Ontmoet de mannen achter Capital Kitchen, het restaurant van creatieve hub Capital C in Amsterdam. Oprichter Willem Sijthoff en art director Maarten Spruyt toverden het restaurant van de voormalige diamantbeurs om tot een veelzijdige locatie die volledig in het teken staat van het menselijk lichaam. Hans Lensvelt (CEO van Lensvelt) had een verbindende rol en leverde speciale edities van de Maarten Baas stoelen en barkrukken, en leverde en ontwikkelde tafels op maat.

tekst 1

Maarten Spruyt, JW Kaldenbach, Willem Sijthoff and Hans Lensvelt

Een creatieve hotspot

Mediaondernemer & oprichter van Capital C Willem Sijthoff en Hans Lensvelt kennen elkaar al jaren. De twee leerden elkaar kennen via Sijthoffs vrouw Machteld Vos, die Hans in 2005 interviewde tijdens een holding in Shanghai. Hans heeft altijd een hoge dunk gehad van Sijthoff: "Ik waardeer hem enorm als persoon, als ondernemer en visionair, en als kunstliefhebber en Amsterdammer." Vanaf het eerste moment heeft Hans bijgedragen aan Sijthoffs ambitie om de creatieve hotspot van Amsterdam te bouwen door betrokken te zijn bij de architectenselectie en de uiteindelijke invulling van alle ruimtes.

Een verbindende keuken

Vanaf de opening 2 jaar geleden bewees Capital C een creatieve parel te zijn die co-working spaces, kantoren en evenementenlocaties verhuurt. Alleen het door derden geëxploiteerde restaurant paste niet bij de algehele identiteit. Daarom besloten Sijthoff en zijn partners het restaurant zelf te renoveren en te beheren. Sijthoff organiseerde verschillende ludieke sessies met creatieven als Erik Kessels, Anne van der Zwaag en Hans Lensvelt, waarin ze samen zochten naar een passende aanpak en stijl voor het nieuwe restaurant.

tekst 2

Naast op maat gemaakte tafels, stoelen en barkrukken van Maarten Baas bevat het restaurant neutraal gekleurde banken die ook door Lensvelt zijn gemaakt.

Nu is er meer ruimte voor kunstwerken die de boodschap kunnen overbrengen.

Twee van de acht verschillende vormen van de rugleuning die kenmerkend zijn voor de Maarten Baas stoel.

Kunstenaar Van Lieshout maakte een kunstwerk dat in eerste instantie drank moest kunnen inschenken

Scherp en suggestief

Hans herinnert het zich nog goed: "Ik vond dat het restaurant onderscheidend en uniek moest zijn, niet iets wat in de heersende trend werd gebouwd. Het moest tijdloos, functioneel en edgy zijn." Midden in de zoektocht naar iemand die een concept kon neerzetten dat ook emoties opriep en maatschappelijke issues aankaartte, gaf de gedachte aan Maarten Spruyt hem het Eureka-moment. Over Hans' voorstel om Spruyt te vragen de opdracht uit te voeren, zei Willem Sijthoff achteraf: "En dat Hans daarmee zou komen.... dat had ik toch zelf ook kunnen bedenken?"

Stilistische visie

Dat Hans voor de restyling van Capital C aan Maarten Spruyt dacht was geen toeval, aangezien de band tussen de twee ook ver teruggaat. Spruyt stelde in Milaan tijdens de Milan Design Week 2018 op initiatief van cultureel ondernemer Anne van der Zwaag een indrukwekkende installatie samen voor Lensvelt. Over Spruyt als persoon heeft Hans veel lof: "Ik heb een bijzondere waardering voor Maarten. Hij is een authentieke geest, zowel innemend, sociaal als verfrissend."Als internationaal geprezen art director, stylist en curator werkte Spruyt al voor musea als het HEM in Zaandam en het Kunstmuseum in Den Haag, en merken als Tommy Hilfiger en G-Star.

tekst 3

Het menselijk lichaam als thema

Als de aangewezen ontwerper voor het restaurant van Capital C ging Spruyt aan de slag vanuit de volgende benadering: "Geef me iets en ik draai er een wereld omheen. Ik ben geen ontwerper, maar ik stap ergens in vanuit een stilistisch oogpunt," zegt Spruyt. Omdat hij niet het zoveelste trendy restaurant wilde creëren, koos hij ervoor om het concept te benaderen vanuit het menselijk lichaam. Vanuit de overtuiging dat het tijd is om beter naar de dingen te kijken en transparanter te zijn over eten, liet hij het restaurant strippen tot de kale basis. "Nu is er meer ruimte voor kunstwerken die deze boodschap kunnen overbrengen," zegt Spruyt. In zes weken werd een omgeving gecreëerd die hij trots "een goede basis om mee verder te gaan en een gelaagd geheel dat rust uitstraalt" noemt.

Organische kunst

Capital Kitchen beschikt over exclusief ontworpen tafels van Tiago Rosado met organisch gevormde poten en prints met microscopische afbeeldingen van menselijke organismen, ontwikkeld door Lensvelt. Het menselijke element komt verder tot uiting in de verscheidenheid aan kunst- en designobjecten van toonaangevende kunstenaars als Jan Eric Visser, Maria Roosen en Joep van Lieshout, die een exclusief werk creëerde voor boven de bar.

Het concept is gebaseerd op het menselijk lichaam.

De tafelbladen zijn versierd met vergrote microscopische afbeeldingen van menselijke organismen.

Een detail van een ander menselijk organisme

Alle meubels zijn afgewerkt in aangepaste kleuren

Spruyt paste een subtiel kleurenschema toe

Prachtige betonnen zuilen zijn nu zichtbaar

Het menselijke element wordt verder weerspiegeld in de verscheidenheid aan kunst

Capital Kitchen heeft exclusief ontworpen tafels van Tiago Rosado