Zoeken
Winkelmandje

Atelier Van Lieshout

Joep van Lieshout is beeldhouwer, visionair en kunstenaar. Hij heeft internationale bekendheid verworven met zowel autonoom werk als werk in opdracht, binnen alle aspecten van kunst, design en architectuur. Zijn stijl wordt vaak gekarakteriseerd als snel, gedurfd en excentriek. Van Lieshouts vriendschap met Hans Lensvelt gaat ver terug in de tijd, omdat ze allebei complementaire visies en een vergelijkbare kijk op het leven hebben. Atelier an Lieshout (AVL) heeft voor Lensvelt veel bijzondere en gewilde producten ontworpen die vaak worden gezien als moderne klassiekers. Joep van Lieshout/AVL, hebben een rijk oeuvre gecreëerd van sculpturen en installaties, gebouwen en meubels die zowel als utopie als dystopie worden geclassificeerd.

Bekijk de collectie

tekst 1

Infernopolis, an early installation by AVL featuring the Shaker Chair

Zijn werk wordt gekenmerkt door een aantal terugkerende thema's, motieven en obsessies zoals: systemen, macht, autarkie, leven, seks en dood.

De kunstwerken en installaties zijn tentoongesteld in musea en galeries wereldwijd - van het MOMA in New York, de Hayward Gallery in Londen tot Centre Pompidou in Parijs... en de Lensvelt's Design experience in Breda.

tekst 2

Joep and his Domestikator in Paris

Mobile-home for Kroller-Müller museum

All products by Atelier Van Lieshout

lijn

The mobile art lab commissioned by The Walker Art Center in Minneapolis

Het verhaal van de Shaker-serie

Atelier van Lieshout kreeg van The Walker Art Center in Minneapolis de opdracht om een mobiel kunstlab te maken. AVL had toen een drieluik gemaakt bestaande uit een trailer, een huis en een aanbouw. Waarin Joep van Lieshouts artistieke idee de Una Bomber kon bewonen, een prototype terrorist die alleen in het bos overleefde en materialen recycleerde om zijn bommen te maken. AVL nam de opdracht aan, met één voorwaarde: een donkere kant toevoegen aan de goede bedoelingen van het museum. Het resultaat was The Good, The Bad and The Ugly. Na de creatie van het kunstlab had AVL al snel meubilair nodig om het huis te presenteren, en zo ontstond het idee voor de Shaker-serie. Lensvelt was gecharmeerd van de Shaker Series en besloot deze toe te voegen aan hun collectie.

De Shakers zijn een religieuze gemeenschap uit Engeland die vanaf het einde van de achttiende eeuw in het noorden van de VS leefden. Ze stonden bekend om hun eenvoudige levensstijl, architectuur, technologische innovaties en meubels. De Shaker Series bestaat uit een stoel, een tafel en een barkruk die een eerbetoon zijn aan de Shakers die staan voor tijdloze, moderne klassiekers die de begrippen van hun tijd overtreffen.

tekst 3

The first Shaker Chair displayed at the interior of the installation

Shaker chairs at a private residency

The shaker Chair at the Interpolis HQ

lijn

De luie modernist


Op een dag in Rotterdam vond Joep van Lieshout een oude relaxfauteuil bij een vuilnisbelt. Dit inspireerde Joep om zijn eigen versie van een relaxfauteuil te maken als aanvulling op de AVL-collectie. Joep verwijderde de gestoffeerde onderdelen en voegde schuimelementen toe aan het overgebleven frame om zijn relaxfauteuil te perfectioneren en een strakke uitstraling te geven. Op het moment dat Hans Lensvelt de nog te ontwikkelen stoel zag tijdens een werkplaatsbezoek, was het concept verkocht.

Lensvelt gelooft dat dit de werkplek van de toekomst is, omdat je hier comfortabel kunt zitten terwijl je aan het bellen bent om e-mails te checken, voicemails te versturen en zakelijke gesprekken te voeren in alle comfort en stijl. Lensvelt heeft de filosofie dat je op de Lazy Modernist productiever kunt zijn dan aan een standaard bureau zitten en typen op een laptop, wat meer tijd van je kostbare dag zou innemen. Dus waarom niet productief zijn en tegelijkertijd comfortabel zitten?

De Lazy Modernist is toegepast in het interieur van Sony Music in de A'dam Tower en in de architectenbureaus van Rijnboutt.

tekst 1

The Lazy Modernist custom upholstered at The (Any) Thing private cinema

Joep van Lieshout in his Lazy Modernist during Milan Design Week 2019

Hans Lensvelt first noticed the Lazy Modernist during a workshop visit to AVL

The Lazy Modernist at the Rijnboutt HQ

At the office of Sony Music Amsterdam the Lazy Modernist is applied multiple times

lijn

The story of the Skull

The AVL skull is a funky design that offers complete peace and isolation, perfect for secluded and optimal work concentration. The design is multifunctional as an exclusive piece of art, an installation or an actual workstation. 

In 2004 a new trend developed regarding how employees wanted to work. People wanted less traditional hierarchies and more flexible manners of working, transitioning to a flatter structure. Lensvelt followed the zeitgeist of the trend and requested AVL to create a secluded workstation which is interpreted by AVL in the form of a skull.

tekst

The first sketch Joep van Lieshout made during a flight to Shanghai

The original skull Hans Lensvelt gave to the Kroller-Müller museum

Development of the skull in China, 2004

In die tijd waren er nog geen smartphones, dus de eerste schets werd met de hand gemaakt door Joep van Lieshout tijdens een KLM-vlucht aan boord van een Boeing 747. Van Lieshout nam een foto van de schets op het gangpad van het vliegtuig, vandaar dat het KLM tapijt de eerste schets van de schedel omlijstte.
Het getuigt van de typische samenwerking van van Lieshout en Hans Lensvelt: er komt geen computer aan te pas, de schetsen worden met de hand getekend en de eerste modellen zijn gemaakt van piepschuim.

Hans Lensvelt reist in die tijd heen en weer tussen NL en China. In de buurt van Shanghai vond hij een fabriek die polyester verwerkte, en hij gaf hen de opdracht om het eerste polyestermodel van de schedel te maken. Toen van Lieshout langskwam om het model te bekijken, ontmoetten ze een medewerker die een negatief maakte van gestucte bakstenen, dat fungeerde als de originele mal voor de schedel. De totaal primitieve manier waarop de mal was gemaakt met bakstenen, was zo verfrissend om te zien en zou een inspiratie moeten zijn voor onze hightech mentaliteit.

tekst 2

In 2006 vroeg het Kroller-Muller museum aan van Lieshout om een kunstwerk voor de museumtuin. Joep zat toevallig zonder werk en toen hij Hans vroeg of hij iets beschikbaar had, schonk Hans hem de groene schedel voor de museumtuin. Joep knapte het op en humoristisch genoeg werd de schedel later voor een absurd bedrag verkocht aan een Italiaanse kunstverzamelaar. Hans grapt tot op de dag van vandaag dat dit bewijst dat kunst de subtielste vorm van bedrieglijke oplichterij is, waarbij maatschappelijke normen en waarden op de hak worden genomen.

Enkele prominente plaatsen waar De Schedel is toegepast zijn de Openbare Bibliotheek in Amsterdam en het Chassé Theater in Breda.

tekst 3

Blue skull during Salone del Mobile 2012

Joep and Hans in China, 2004

D leeg

Chassé Theater, Breda

Below right: at the Public Library in Amsterdam

A skull becoming one with nature at a private garden

lijn