Lensvelts highlights van de Milan Design Week 2018

Een terugblik op de opmerkelijke nooit eerder vertoonde presentatie van Lensvelt tijdens de Salone del Mobile 2018.

Nothing New was de titel van het spectaculaire anti-statement dat het onderscheidende, betrokken en eigenzinnige non-design meubellabel en projectinrichter in Museo Diocesano in Milaan aan het publiek liet zien.

Dit anti-statement tegen het eindeloos kopen van nieuwe spullen die we niet nodig hebben terwijl bestaande meubels nog in perfecte staat zijn, is een concept van curator, ondernemer en publicist Anne van der Zwaag.

En dus presenteerde Lensvelt geen enkel nieuw product in Milaan. Want Lensvelt ontwerpt geen mode-collectie, het label ontwikkelt duurzame, tijdloze ontwerpen en alleen als er werkelijk behoefte aan is. Daarom hergebruikte Lensvelt bestaande iconische meubels door ze tijdelijk terug te kopen via Marktplaats, Ebay en 1st Dibs, door ze te lenen of door eigen showroom items te tonen.

De vooraanstaande stylist en tentoonstellingsontwerper Maarten Spruyt ontwierp de intrigerende presentatie. Hierin bracht hij Lensvelt’s iconische meubelstukken van bekende ontwerpers samen met autonome kunstwerken en installaties van beroemde kunstenaars in één groot bewegend spektakel.

Nothing New betekent voor Spruyt een terugblik op de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Een periode waarin niet alleen Lensvelt is opgericht (1962), maar die ook parallellen vertoont met de huidige politieke situatie en de snel veranderende wereld van vandaag.

Maarten Spruyt refereert in Nothing New aan sociale onderwerpen die een blijvende rol spelen: oorlog en geweld. Shell Shock Syndrome van Felix Burger past bij de robuuste Military Serie die bestaat uit een tafel, stoel en kruk van de beroemde ontwerper en architect Gerrit Rietveld.

Foto: Jan Willem Kaldenbach

De Military Serie van Rietveld en het werk van Alet Pilon uit de serie ‘Talk To Me’ verwijzen zowel naar de massaliteit van fabrieken als naar anonieme, eenzame kantooromgevingen.

Foto: Jan Willem Kaldenbach

Museo Diocesano, het museum in hartje Milaan met een permanente collectie heilige kunstwerken, transformeerde tijdelijk in een levendige en spannende plek die Fondazione Lensvelt is gedoopt. Een knipoog naar Fondazione Prada. Hier exposeerde Lensvelt Nothing New tijdens de Salone del Mobile 2018.

Foto: Jan Willem Kaldenbach

In 2017, het jaar dat De Stijl zijn honderdjarige jubileum vierde, startten Rietveld Originals en Lensvelt een bijzondere samenwerking: Lensvelt werd de exclusieve distributeur van de Military meubelserie van Gerrit Rietveld gericht op de zakelijke markt.

Kunstenaars Theo van Doesburg, Piet Mondriaan en Bart van der Leck richtten in 1917 de beroemde kunstbeweging op. Meubelontwerper en architect Gerrit Rietveld sloot zich hier al gauw bij aan en maakte de idealen van De Stijl ruimtelijk zichtbaar. In 1923 verfde hij zijn leunstoel in de kleuren rood en blauw. Niet veel later ontwierp hij de Military meubelserie voor het katholieke Militair Hospitaal in Utrecht. Hiervoor experimenteerde hij als allereerste ontwerper met bouten en moeren die hij gebruikte in plaats van houten deuvels.

De Military Table is stevig, robuust en wordt gekenmerkt door het gebruik van dwarsliggers en contrastkleuren.