Ogilvy Groep Nederland

Ogilvy Groep Nederland

Om de voormalige productiehallen van de fietsenfabriek geschikt te maken voor het huisvesten van een reclamebureau hanteerden architect Georg Witteveen en interieurarchitect Ramin Visch (met projectmedewerkers Bas van Mierlo en Simon Jongma) de strategie van “lichte stedenbouw”. Dat wil zeggen geen vaste verkaveling van de binnenruimte met een permanente infrastructuur van gangen en installatietechniek maar een min of meer tijdelijke exploratie van het vloeroppervlak door middel van losse elementen.

Een inbouw-strategie die weliswaar eerder is vertoond maar zelden op deze schaal en in zo´n bouwkundige uitvoering. In veel opzichten heeft het Ogilvy-kantoor daadwerkelijk het karakter van een overdekte buitenruimte. Tussen de lange rijen werktafels staan her en der paviljoen-achtige gebouwtjes. Twee “glazen dozen” op poten met vergaderruimten die in hun vormgeving en detaillering sterk doen denken aan de fameuse glashouses van Mies van der Rohe en Philip Johnson. Vier “zwarte dozen” van blank staal met opgetilde maar van beneden af onzichtbare werkvloeren op cocons met concentratieplekken. En twee houten keten van rode planken bij wijze van entreeportaal respectievelijk bedrijfskeuken. Uitgangspunt van Witteveen en Visch was niet de valse romantiek van een authentiek fabrieksgebouw maar een adequate, “open” werkomgeving voor de letterlijk volkomen “platte” organisatiestructuur van een groot reclamebureau. Lensvelt leverde in 2002 de maatwerk bureautafels en een afgeleide van Stealth Cabinets. Voor het eerst werden de deuren van Stealth zonder perforatie uitgevoerd.

Architecten: Studio Ramin Visch, www.raminvisch.nl
Fotografie: Jeroen Musch.

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
About Author
Loek
More post by : Loek