Scroll naar beneden voor Nederlands
Salone del Mobile 2018
Nothing New
Fondazione Lensvelt

 

Afbeelding: Isabelle Wenzel
Lensvelt zal dit jaar – Nights New- exposeren op de Salone del Mobile in Milaan. Het onderscheidende Nederlandse meubelmerk zal geen nieuw product tonen. Lensvelt creëert duurzame, tijdloze ontwerpen.Het ontwikkelt alleen nieuwe producten wanneer daar behoefte aan is – wanneer het huidige meubilair niet langer tevreden is, verbeteringen gewenst zijn of andere behoeften zijn ontstaan.
Curator, ondernemer en publicist Anne van de Zwaag bedacht het ingenieuze concept voor -Niets nieuws-.Lensvelt zal bestaande meubels hergebruiken door deze tijdelijk terug te kopen via Marktplaats, Ebay en 1st Dibs. Of door het meubilair te lenen. Na de Salone worden de meubels teruggebracht naar de eigenaar. De tentoongestelde stukken worden aangevuld met bestaande showroomartikelen.-Niets nieuw-, dat gepresenteerd zal worden in Museo Diocesano, is hun anti-statement tegen het eindeloze kopen van nieuwe items die we niet nodig hebben, terwijl het bestaande meubilair nog steeds in perfecte staat is.

Dit museum wordt omgedoopt tot Fondazione Lensvelt tijdens de Salone del Mobile 2018, een knipoog naar Fondazione Prada.

Lensvelt nodigde Maarten Spruyt, een vooraanstaande stylist en tentoonstellingsontwerpster, uit om de installatie te ontwerpen. In een nooit eerder gezien bewegend spektakel brengt Spruyt de iconische ontwerpen van Lensvelt samen met autonome kunst en fotowerken en installaties die hij zelf had geselecteerd. Hij zoekt de grenzen van wat mogelijk is. Dit leidt tot een spannende interactie tussen disciplines, een samenwerking die past bij de tijdgeest.
AVL Spider van Atelier Van Lieshout (2012).
De teruggekochte designiconen van Lensvelt zijn van topontwerpers: Studio Job, Richard Hutten, Marcel Wanders, Maarten Baas, Ronald Hooft, Piet Hein Eek, Maarten Van Severen, Atelier Van Lieshout, Rick Minkes, Ineke Hans, WH Gispen en Gerrit Rietveld.
No Sign Of Design Richard Hutten (tafel 1990 en stoel 1992).
Deze items ontwikkelen een relatie in de installatie met werken van beroemde kunstenaars die niet vaak te zien zijn op een designbeurs zoals Milaan: Joep van Lieshout, Felix Burger, Christiaan Zwanikken, Sander Breure en Witte van Hulzen, Michel Voet, Marleen Sleeuwits, Isabelle Wenzel, Kevin Power, Alet Pilon en Freudenthal Verhagen.
Posities van Isabelle Wenzel
The Invisible Man van Michiel Voet
The Invisible Man van Michiel Voet
The Oracle van Atelier Van Lieshout
Voor Maarten Spruyt betekent Nothing New een retrospectief van de jaren zestig en zeventig, een periode die parallellen vertoont met de politieke situatie en de snelle veranderingen in de wereld van vandaag. Het is ook de periode waarin Lensvelt werd opgericht (1962). Spruyt zal de galerij onder de zeven bogen van het Museo Diocesano omvormen tot een meubelproductie- en assemblagelijn.Visueel en emotioneel verwijzen naar de schaal van fabrieken maar ook naar anonieme, eenzame kantooromgevingen. In deze bogen humoristische foto’s van Isabelle Wenzel en begraven onder binders of half zichtbaar in een archiefkast. Ook op een display staan ​​werken van Marleen Sleeuwits ‘, die onze perceptie van ruimte op zijn kop zetten, met anonieme werk- en woonomgevingen en lege plekken zonder identiteit, zoals kantoren, hotels en luchthavens. Deze worden afgewisseld met,
De Lensvelt-Atelier Van Lieshout installatie in Milaan 2012.

Spruyt tekent parallellen met de Britse kunstenaar en incentor Jim Whiting die beroemd werd in 1984 toen hij kinetische robotfiguren danste in de muziekvideo Rockit van Herbie Hancock (en won de allereerste MTV Video Music Award voor beste art direction).

Dat werk wordt weerspiegeld in hedendaagse kunst zoals die van de kunstenaar Christiaan Zwanikken.

Zijn kinetische en mechanische sculpturen worden bestuurd door middel van elektromotoren en computertechnologie en gepresenteerd naast meubilair uit de Lensvelt-collectie dat beweegt, opent en sluit, als een knipoog naar een kwaliteitstest voor meubels.

Op de binnenplaats kunnen bezoekers zich omringen met het Forest For The Trees, plaatstalen kapstokken ontworpen door Ineke Hans, comfortabel loungen in de Cane Divan door Simo Heikkilä of praten met The Oracle van Atelier Van Lieshout.

The Cane Diva of Simo Heikkilä (1983).

Het mechanisch bewegende hoofd dient als een spiegel van onze samenleving en herhaalt poëtische, filosofische of politiek incorrecte tekstberichten van het publiek.

Spruyt benadrukt andere onveranderlijke sociale kwesties zoals oorlog en geweld. Het verontrustende Shell Shock Syndrome van Felix Burger staat naast de Militaire Tafel van Gerrit Rietveld.

De Militaire Serie van Gerrit Rietveld (1923)
Dakloosheid, vluchtelingen en illegaliteit zijn ook thema’s waar hij niet voor terugdeinst.
Maarten Spruyt creëert een vervreemdende, drukkende en confronterende omgeving waarmee hij emoties wil oproepen. Door bestaande werken in een nieuw licht te brengen, laat hij een nieuw beeld zien dat mensen aan het denken zet. -Niets nieuw- is al helemaal nieuw.
Opstandige bar
Net als Lensvelt delen het veelgeprezen architectenbureau Space Encounters en Anne van der Zwaag een kritische noot in het mekka van de designwereld van Milaan.

In Museo Diocesano zullen ze een rebelse bar creëren.

Bar Anne is een manifest, een radicale uitspraak tegen de waanzin van het verspillen van geld, allesbehalve duurzame designbeurzen met een overvloed aan presentaties en producten.

Bar Anne is een functionele expositie, een laagdrempelige relaxatie-ontmoetingsruimte, ervaring, ontmoetings- en netwerkruimte, creatieve hub en eetzaal.

Naast de deelname van een aantal genereuze partners en een spectaculaire geïntegreerde lichtinstallatie door Children of the Light, selecteerde Van der Zwaag getalenteerde Nederlandse ontwerpers om bij te dragen aan het interieur van de bar: Rick Tegelaar, VANTOT, Mae Engelgeer, Klaas Kuiken, Dirk Vander Kooij, Jólan van der Wiel, Handmade Industrials, Jelle Mastenbroek, NIGHTSHOP, Sabine Marcelis, Brit van Nerven, Kranen / Gille, Fransje Gimbrère, Aart van Asseldonk en uit België: Muller Van Severen.

Het model van Bar Anne zoals het zal zijn in Fondazione Lensvelt tijdens de Salone del Mobile 2018.
Net als -Niets nieuw- is Bar Anne een eigenzinnig Gesamtkunstwerk voor iedereen die naar iets anders hunkert.
Salone del Mobile Milan 2016: ontmoetingen in de ruimte
Dit is niet de eerste keer dat Lensvelt de schijnwerpers in Milaan heeft gestolen. Lensvelt en het architectenbureau Space Encounters hebben in 2016 een prestigieuze Milano Design Award gewonnen bij de Salone del Mobile voor Beste Concept met het innovatieve en eigenzinnige concept voor de Boring-collectie: een Memphis-achtige grijze kantoorstad van archetypische gestapelde bureaus, kasten, bureaustoelen, klokken en afvalbakken.
De Boring-collectie is ontstaan ​​uit frustratie. Tijdens de recessie leverden jonge architecten in het bijzonder presentaties aan vastgoedeigenaren op basis van een no cure no pay-formule.Deze werden gebruikt voor (kantoor) verhuur.De nieuwe huurder krijgt nieuwe vloeren, wanden, plafonds en een receptie als aansporing om de ruimte te huren.

De huurder zou dan op zoek gaan naar meubels voor hun kantoren.Gedreven uitsluitend door de lage prijs, het resultaat was een kakofonie van arm, fantasieloos meubilair.
En het hele concept was verpest.

Lensvelt en Space Encounters boden een welkom alternatief voor de schreeuwende lelijkheid.

De bescheiden grijze Boring-collectie is betaalbaar, esthetisch verantwoord, van goede kwaliteit, functioneel en uiterst betaalbaar.

The Boring Collection Installation in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch.
Museum voor hedendaagse kunst en design
The Boring Collection Installation in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch.
Museum voor hedendaagse kunst en design
Salone del Mobile 2017: Maarten Baas
Nooit eerder heeft zowel een bedrijf als een ontwerper deze prestigieuze prijs twee keer gewonnen. Lensvelt en Maarten Baas zijn erin geslaagd. Met de installatie ‘Mag ik uw aandacht alstublieft?’, Hebben Maarten Baas en Lensvelt de Milano Design Award voor Best Concept 2017 gewonnen.
Op beurzen als de Salone schreeuwt iedereen de aandacht. Grote bedrijven doen dat met spectaculaire presentaties en jonge ontwerpers met nieuwe ideeën. Dit fenomeen inspireerde Maarten Baas om zijn tentoonstelling te noemen. Mag ik uw aandacht, alstublieft? en lanceerde de acht verschillende Maarten Baas 101-stoelen die hij voor Lensvelt ontwierp, vergezeld van tientallen hoorns met fluisterende stemmen.
– Mag ik uw aandacht alstublieft? – tijdens de Salone del Mobile 2017.
Fotograaf: JanWillem Kaldenbach
Maarten Baas en Hans Lensvelt in – Mag ik je aandacht, alsjeblieft? – tijdens de Salone del Mobile 2017.
Fotograaf: JanWillem Kaldenbach
De kantoren van het Rotterdamse architectenbureau ZUS met de Maarten Baas 101.
Fotograaf: Inga Powileit
Lensvelt
Lensvelt is een geëngageerd en idiosyncratisch niet-design meubelmerk en projectontwerper. Sinds de oprichting in 1962 biedt Lensvelt architecten en interieurarchitecten de middelen om steeds betere interieurs te maken. Met innovatief, authentiek, ergonomisch, betaalbaar, comfortabel, functioneel en duurzaam meubilair met een ‘twist’ wil Lensvelt bijdragen aan een nieuwe wereld die groener, beter en socialer is. Daarom is het ook een overtuigd voorstander van lokaal geproduceerde goederen en gelooft het sterk in de kracht van loyaal nauterschap.
Het meubelmerk overbrugt de kloof tussen de commerciële wereld en de meest innovatieve ontwerpers en opmerkelijke kunstenaars, en vertoont bekroonde presentaties op de Salone del Mobile in Milaan.
Niets nieuws van Fondazione Lensvelt, Bar Anne en Frame Magazine, Museo Diocesano, Corso di Porta Ticinese, 95, Milaan, 17-22 april 2018.
Open dinsdag 17 tot en met zondag april van 10-19 uur. Bar Anne is geopend van 11 tot 01 uur.
Tekst: Viveka van de Vliet

Salone del Mobile 2018 
Lensvelt toont Nothing New
Beeld: Isabelle Wenzel

Lensvelt presenteert dit jaar tijdens de Salone del Mobile in Milaan -Niets nieuw-. Niets nieuws dus.

Want het Nederlandse onderscheidende meubellabel brengt geen nieuw product op de markt omdat een nieuwe Salone del Mobile in Milaan is. Lensvelt maakt immers geen modus, maar duurzame, tijdloze ontwerpen. Het ontwikkelt zich niet noodzakelijk om een ​​noodzaak te hebben om te kunnen functioneren.
Curator, ondernemer en publicist Anne van der Zwaag bedacht het geniale concept voor -Niets nieuw-. Hierin hergebruikt Lensvelt het eigen meubilair door het tijdelijk terug te kopen via Martkplaats, Ebay en 1st Dibs. Van deur het meubilair te lenen. De eigenaren krijgen de meubels na afloop weer terug. Daarnaast gebruikt het meubellabel ontwerpen uit de eigen showroom.
Zo is -Niets nieuw- een anti-verklaring tegen het steeds opnieuw kopen van nieuwe spullen die we niet nodig hebben, blijft in het Museo Diocesano. Dit museum is gedurende de Salone del Mobile 2018 omgedoopt in Fondazione Lensvelt, een knipoog naar Fondazione Prada.

Lensvelt vroeg Maarten Spruyt, een van de beste stylisten en vertonstvormersvormgevers voor de vormgeving. In een nooit eerder vertoond bewegend spektakel, als tegenhanger van de luide presentaties ouderlingen in de designstad, brengt hij Lensvelts iconische ontwerpen en de door hem zelfgerichte autonome kunst- en fotowerken en installaties samen. Erker hij de grenzen op. Dat leidt tot een spannende interactie tussen beide disciplines, een samenwerking die is afgelopen by deijdsgeest.
AVL Spider van Atelier Van Lieshout (2012).
Zo gaan de ‘teruggekochte’ iconen van Lensvelts topontwerpers: Studio Job, Richard Hutten, Marcel Wanders, Maarten Baas, Ronald Hooft, Piet Heik Eek, Maarten Van Severen, Atelier Van Lieshout, Rick Minkes, Ineke Hans, en Gerrit Rietveld, een relatie aan met werken van bekende kunstenaars.
No Sign Of Design Richard Hutten (tafel 1990 en stoel 1992).
This je zelden ziet op een designbeurs als in Milaan: Joep van Lieshout, Felix Burger, Christiaan Zwanikken, Sander Breure en Witte van Hulzen, Michel Voet, Marleen Sleeuwits, Isabelle Wenzel, Kevin Power, Alet Pilon en Freudenthal Verhagen.
Posities – Isabelle Wenzel
The Invisible Man – Michiel Voet
The Invisible Man – Michiel Voet
Het Orakel – Joep van Lieshout

-Nothing New- betekent voor Maarten Spruyt een terugblik op de jaren zestig en zeventig, een periode die parallellen merkt met een draaiende en kwetsbare situatie in de wereld van nu. In die periode is Lensvelt opgericht (1962). De galerij onder de zeven bogen van het Museo Diocesano transformeert Spruyt in een productielijn van een fabriek waar meubels aan de lopende band worden vervaardigd. Hij refereert aan de massaliteit van fabrieken maar ook aan anonieme, eenzaamheid oproepende kantooromgevingen.

Hier past de humorrijke foto’s van Isabelle Wenzel die bedolven onder de ordners of half verdwenen is in een archiefkast. Van Marleen Sleeuwits die anonieme werk- en woonomgevingen en lege plaatsen zonder identiteit, zoals kantoren, hotels, en luchthavens gebruiken voor haar ruimtes die onze perceptie van de ruimte op z’n kop zetten.Gemixt met onder andere de AVL Wolkentafel, een polyester tafel van Atelier van Lieshout die de vrijheid en vluchtigheid van wolken symboliseert, en de functie van de kantoormedewerker, en het anti-ontwerpstatement: de no-nonsense Geen teken van ontwerp stoel en tafel van een van Nederlands ‘internationaal meest succesvolle ontwerpers Richard Hutten.

De Lensvelt-Atelier Van Lieshout installatie in Milaan 2012.
Spruyt trekt parallellen met de Britse kunstenaar en uitvinder Jim Whiting sterft in 1984 bekendheid krijgt toen hij kinetisch robotachtige figuren liet dansen in Herbie Hancocks muziekvideo Rockit (en daarmee de allereerste MTV Video Music Award voor Best Art Direction won). Het toont Christiaan Zwanikken. Zijn op en neer bewegende kinetische en mechanische sculpturen worden aangestuurd met behulp van elektromotoren en computertechnologie.Maar ook stoelen uit de collectie van Lensvelt klappen open en dicht en tafels bewegen, als knipoog naar een fabriek waar meubels worden getest om een ​​kwaliteitsstempel te verkrijgen.
Op de binnenplaats kan de bezoeker omringd door Bos voor de bomen, plaatstalen kapstokken
van Ineke Hans, uiterst comfortabel loungen in de Cane Divan van Simo Heikkilä en gesprek tegen Het Orakel van Atelier Van Lieshout.
The Cane Diva of Simo Heikkilä (1983).
De mechanische werking kop die poëtische, filosofische, dan wel politiek incorrecte sms-berichten van het publiek.
Spruyt snijdt meer maatschappelijke onderwerpen aaneen onveranderd een rol spelen, zoals oorlog en geweld. Het afwerustende Shell Shock Syndrome van Felix Burger staat naast de Militaire Tafel van Gerrit Rietveld.
De Militaire Serie van Gerrit Rietveld (1923)
Maar ook dakloosheid, vluchtelingen en illegaliteit, are them’s that that is a smart snaar wil raken. Zo exclusief Maarten Spruyt een vervreemdende, beklemmende en confronterende omgeving dat hij in wil oproepen. Door bestaande werken in een nieuw daglicht te zetten laat hij een nieuw beeld zien dat tot nadenken stemt. Niets nieuws is alles nieuw.
Rebelse bar
Net als Lensvelt, kraken het gelauwerde architectenbureau Space Encouters en Anne van der Zwaag een kritische noot midden in designmekka Milaan.
In Museo Diocesano creëren ze een rebelse Bar. Bar Anne is een manifest, een radicaal statement in against the gekkigheids of all the moneyverspillende, all design with a overdaad aan presentations and products. Bar Anne is een bruikbare expositie, een laagdrempelige relax-ontmoetingsplaats, ervaring, ontmoetings- en netwerkplek, creatieve hub en foodhal. Naast de deelname van een aantal genereuze partners en kinderen van het licht, selecteerde Van der Zwaag een getalenteerde Nederlandse ontwerper dat het interieur van de bar ten goede komt: Rick Tegelaar, VANTOT, Mae Engelgeer, Klaas Kuiken, Dirk Vander Kooij, Jólan van der Wiel, Handmade Industrials, Jelle Mastenbroek, NIGHTSHOP, Sabine Marcelis, Brit van Nerven, Kranen / Gille, Fransje Gimbrère, Aart van Asseldonk, en uit België: Muller Van Severen.
Het model van Bar Anne zoals het zal zijn in Fondazione Lensvelt tijdens de Salone del Mobile 2018.
Net als Nothing New is Bar Anne een weerbarstig Gesamtkunstwerk voor iedereen die snakt naar iets anders.
Salone del Mobile Milaan 2016: Space Encounters
Lensvelt presenteert zich vaker op specifieke wijze in Milaan. Met het vernieuwende en eigenzinnige concept voor de Boring Collection: een Memphis-achtige grijze kantoorstad van archetypische gestapelde bureaus, kasten, bureaustoelen, klokken en prullenbakken, wonnen Lensvelt en architectenbureau Space Encounters tijdens de Salone del Mobile een prestigieuze Milano Design Award, Best Concept 2016 .
De Boring Collection is Ontstaan uit pure ergernis. Tijdens de recessievorming vooral jonge architectenbureaus op basis van no cure no pay presentaties voor vastgoedeigenaren. Deze werden gebruikt om (kantoor) panden te verhuren. De nieuwe huurder van de vastgoedeigenaar een incentivein de vorm van nieuwe vloeren, wanden, plafond en receptie. De huurders zochten vervolgens zelf het meubilair voor hun kantoren. Gratis gedreven door de lage prijs ontstond een kakafonie van slechte, fantasieloze meubels. Lensvelt en Space Encounters boden een welkom alternatief voor de schreeuwerige lelijkheid. De gescheiden Franse Boring Collection is betaalbaar, esthetisch, van goede kwaliteit, servicebaar aan het interieur, en goedkope.
The Boring Collection Installation in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch.
Museum voor hedendaagse kunst en design
The Boring Collection Installation in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch.
Museum voor hedendaagse kunst en design
Salone del Mobile 2017: Maarten Baas
Nog niet eerder won twe een bedrijf als een ontwerper twee keer deze prestigieuze prijs. Lensvelt en Maarten Baas is dat wel gelukt. Met de installatie ‘Mag ik alsjeblieft je aandacht?’ wonnen Maarten Baas en Lensvelt de Milano Design Award, Best Concept 2017.
Op beurzen als de Salone schreeuwt iedereen elk jaar weer om aandacht. Grote bedrijven doen dat met spectaculaire presentaties en jonge ontwerpers met vernieuwde ideeën. Dit fenomeen inspireerde Maarten Baas om de titel Mag ik alsjeblieft je aandacht? te gebruiken om de acht verschillende Maarten Baas 101 Stoelen die hij voor Lensvelt heeft ontworpen te lanceren samen met tientallen roeptoeters verschillende fluisterende stemmen door elkaar praten.
– Mag ik je aandacht, alsjeblieft? – tijdens de Salone del Mobile 2017.
Fotograaf: JanWillem Kaldenbach
Maarten Baas en Hans Lensvelt in -Mei I Have Your Attention, Please? – tijdens de Salone del Mobile 2017.
Fotograaf: JanWillem Kaldenbach
De kantoren van architecutreel bedrijf ZUS gebruiken de Maarten Baas 101.
Fotograaf: Inga Powileit
Lensvelt
Lensvelt is een geëngageerd en eigenzinnig niet-designmeubellabel en projectinrichter. Sinds haar oprichting in 1962 biedt Lensvelt architecten en interieurarchitecten de middelen om hun wederzijds betere interieurs te maken. Met innovatieve, authentieke, ergonomische, betaalbare, functionele en duurzame meubels met een ‘twist’, wil Lensvelt bijdragen aan een nieuwe wereld die groener, beter en socialer is. Daarom is het ook in de kracht van loyaal buurmanschap.
Het meubellabel slaat een brug tussen de commerciële wereld en de most vooraanstaande ontwerpers, en toont tijdens de Salone del Mobile in Milaan duidelijke en vaak prijswinnende presentaties.
Niets Nieuw van Fondazione Lensvelt, Bar Anne en Frame Magazine, Museo Diocesano, Corso di Porta Ticinese, 95, Milaan, 17-22 april 2018.
Open dinsdag 17 t / m zondag april van 10-19 uur. Bar Anne is geopend van 11 t / m 01 uur.
Tekst: Viveka van de Vliet
Lensvelt Contract is een NON-design Amsterdams meubelmerk opgericht in 1962. 
Lensvelt biedt architecten en interieurontwerpers de tools om koelere en betere interieurs te maken.
Lensvelt draagt ​​bij aan de culturele gemeenschap.
Lensvelt wil bijdragen aan een nieuwe wereld: groener, beter, socialer en mooier.
De Lensvelt-producten zijn ontworpen door de meest opmerkelijke en innovatieve kunstenaars, architecten en productontwerpers zoals Marcel Wanders, Bertjan Pot, Maarten Baas, Space Encounters, Nina Graziosi, Maarten Van Severen, Paolo Rizzatto, Richard Hutten, Ineke Hans, Piet Hein Eek, Studio Job,
WH Gispen, Caroline Prisse,
Gerrit Rietveld, Wiel Arets, Prast Hooft, Simo Heikkilä
en Atelier van Lieshout