ZUS sits - 20-3-2018

Zitten doen de architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten van ZUS op stoelen uit de collectie van Lensvelt. Aan de vergadertafel staan Boring Office Chairs van Space Encounters. Aan de lunchtafel de verschillende Maarten Baas 101 stoelen.

De overtuiging van de oprichters van ZUS – landschapsarchitecten Elma van Boxel en Kristian Koreman – is dat elke plek de potentie heeft uniek en spannend te worden. Dat geldt eveneens voor de eigen werkplek in het Schieblock in Rotterdam. In dit pand begonnen ze in 2001 een antikraakproject dat uitgroeide tot een van de belangrijkste culturele broedplaatsen van de stad. Hier vind je lezingen, debatten, een bar, een ‘DakAkker’ met bijen en groenten, een restaurant, talloze bedrijven en op de derde verdieping ZUS (afkorting van Zones Urbaines Sensibles).

Van een tweemanszaak groeide ZUS naar een bureau met dertig medewerkers. Tijd voor serieuzer meubilair. ‘Omdat overal maquettes staan en kasten vol boeken, wilden we bij die rommeligheid een zo minimaal mogelijk interieur’, zegt Elma van Boxtel. ‘Daarom kozen we voor goede, niet schreeuwende en goed vormgegeven grijze Boring Office Chairs (èn de prullenbakken) die voor rust zorgen op de werkplekken en aan de vergadertafel.’

Aan de lunchtafel past een vrijer, vrolijker beeld, vindt ZUS. De architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten lunchen nu op de Maarten Baas 101 stoelen. Gekozen is voor diverse varianten uit het aanbod van acht kleuren en rugvormen. Als een familie van seriële unica vormen ze samen een grappig en speels beeld.

‘Bij het verbeteren van het kantoor wist ik meteen dat ik deze stoelen van Lensvelt wilde’, vertelt Van Boxtel. ‘De kwaliteit is hoog, de prijs is mooi, ze zitten goed en het beeld is uniek en bijzonder. Duurzaamheid is ook absoluut belangrijk. We zochten naar tijdloos meubilair waar je niet gauw op uitgekeken raakt.’

Over ZUS
Elma van Boxel (1975) en Kristian Koreman (1978) zijn beiden opgeleid als landschapsarchitect. Van Boxel studeerde vervolgens architectuur en stedenbouw, Koreman filosofie. In 2001 richtten ze bureau ZUS op. In de beginjaren werden ze gezien als alternatievelingen in de architectuur. Terwijl anderen de grootste, wildste gebouwen neerzetten, waren Koreman en Van Boxel gefascineerd door ruimtelijke ontwikkelingen in de Parijse banlieues, die door de Franse overheid Zones Urbaines Sensibles worden genoemd – vandaar de naam ZUS. In plaats van het ontwerpen van iconen, maakten ze plannen voor leegstaande kantoorgebouwen. Het Schieblock, doorkliefd door de 400 meter lange loopbrug, de Luchtsingel, is daar een voorbeeld van.

In 2007 won ZUS de prestigieuze Jonge Maaskantprijs als veelbelovend bureau. Momenteel wordt Almere Duin gerealiseerd, een wijk met drieduizend woningen rond een kunstmatig duinlandschap waarmee Almere een eigen Bloemendaal aan Zee krijgt, met strand, valleien met vennen en fruitbomen. Er wordt gewerkt aan een boek getiteld: “Incomplete & Unfinished”, met ‘District E won ZUS in 2017 samen met Powerhouse Company de prijsvraag voor het entreegebied van het stationsplein Eindhoven en in het Museo de Arte Moderno in de Colombiaanse stad Medellin komt een overzichtsexpositie van hun meest provocatieve werk.


ZUS Zones Urbaines Sensibles
Photgrapher: Inga Powilleit

Prijswaardig
Met Maarten Baas, Space Encounters en Lensvelt, haalt ZUS prijswinnaars binnen de kantoormuren.
Lensvelt en Space Encounters wonnen de Milano Design Award, Best Concept 2016 met de Boring Collection. Een Memphis-achtige kantoorstad van archetypische gestapelde bureaus, kasten, bureaustoelen, klokken en prullenbakken.

In 2017 won Lensvelt weer de Milano Design Award, Best Concept. Nu samen met Maarten Baas. May I have your attention, please? bestond uit unieke 101 Chairs met acht verschillende rugvormen, van A tot en met H, en veertien stofferingen en een serie roeptoetsers waaruit fluisterende stemmen klonken. Een statement tegen het geschreeuw om aandacht tijdens de Salone del Mobile.
Het is nooit eerder voorgekomen dat zowel een bedrijf als een ontwerper twee keer achtereen de award won. Designmerk en projectinrichter Lensvelt en ontwerper Maarten Baas is dat wel gelukt.


ZUS Zones Urbaines Sensibles
Photgrapher: Inga Powilleit

Nothing New in Fondazione Lensvelt
Lensvelt presenteert tijdens de Salone del Mobile 2018 in Museo Diocesane een spectaculair anti-statement: Nothing New. Een installatie met iconen van sterontwerpers en -kunstenaars. In samenwerking met topstylist Maarten Spruyt en naar een concept van Anne van der Zwaag. Nothing New vangt de tijdsgeest, kom maar kijken in Fondazione Lensvelt.

Salone del Mobile, Nothing New, Museo Diocesane, Corso di Porta Ticinese, 95, van 17-22 april 2018.

Maarten Baas 101 chair