Zoeken
Winkelmandje

Maarten Van Severen

Maarten Van Severen (1956 - 2005) was een getalenteerde Belgische meubelontwerper en interieurarchitect, tevens een persoonlijke vriend van CEO Hans Lensvelt. Na het overlijden van Maarten Van Severen in 2005 nam Lensvelt de rol van producent op zich voor een aanzienlijk deel van Van Severens collectie. De ontwerpen van Van Severen genieten internationale erkenning en waardering, voornamelijk vanwege het unieke gebruik van materialen, de onberispelijke kwaliteit en de minutieuze afwerking.

In 1986 richtte Van Severen een onafhankelijk atelier op in Gent. Zijn creatieve focus lag op het onderzoek van basismeubelen, zoals stoelen, tafels, chaise longues, rekken en kasten. Door uitgebreid onderzoek naar vorm, materiaal en constructie ontwikkelde Van Severen innovatieve oplossingen voor deze essentiële meubelcategorieën.

In 1990 begon Van Severen een nauwe samenwerking met Rem Koolhaas en verbreedde hij zijn aandachtsgebied naar interieuropdrachten. Hierdoor ontstond een boeiende synergie tussen zijn minimalistische benadering en Koolhaas' visionaire ontwerpfilosofie. Deze samenwerking verrijkte niet alleen het werk van Van Severen, maar droeg ook bij aan zijn groeiende invloed op het gebied van interieurontwerp. Het erfgoed van Maarten Van Severen leeft voort in zijn tijdloze en functionele ontwerpen, die een blijvende indruk achterlaten in de wereld van meubelkunst.

tekst

All products by Maarten Van Severen

The installation by OMA_ for the launch of the Maarten Van Severen Collection at the Lensvelt Gallery

Maarten Van Severen x Lensvelt

De collectie van Maarten van Severen werd officieel gelanceerd in september 2013 in het hoofdkantoor van Lensvelt aan de Herengracht 178, Amsterdam. Lensvelt nam de producten van Maarten op na zijn overlijden.

In 2014 bracht Lensvelt samen met architectenbureau OMA een tentoonstelling naar Salone del Mobile in Milaan, in de wijk Ventura Lambrate. De tentoonstelling was volledig gewijd aan de collectie van Maarten Van Severen. De ontwerper, die in 2005 overleed, wordt steeds meer erkend als een van de grootste ontwerpers van onze tijd. In Italië was het de eerste keer dat de volledige collectie van Maarten Van Severen werd gepresenteerd. De stukken van de collectie werden getoond in een 3D-omgeving ontworpen door OMA Architects, het architectenbureau van Rem Koolhaas. Zij creëerden een decor met grafische prints, 3D objecten en metershoge foto's, zodat de bezoeker zich in het voormalige atelier van Maarten van Severen waande. In het afgelopen Lensvelt hebben OMA en Maarten Van Severen samengewerkt aan projecten als de Nederlandse ambassade in Berlijn en de Central Library in Seattle.

tekst 1

LC95_ lounge chair (r) and the the iconic lounge chair CHL95 of which there are only a limited number available.

An interview_ with Hans Lensvelt and interior designer Frederic Hooft: about their love for furniture designer Maarten Van Severen and his timeless creations.

Een installatie van Maarten Van Severen in de Brock Gallery, Knokke


Zijn ingenieuze ontwerpen schitteren door hun pure eenvoud. Bovendien zijn ze functioneel en kunnen ze tegelijk gezien worden als sculptuur of object. Hans Lensvelt en de Vlaamse interieurontwerper Frederic Hooft zijn unaniem in hun liefde voor de creaties van wijlen topontwerper Maarten Van Severen. In De Brock Gallery in Knokke is tot eind augustus een installatie te zien van Van Severen's werk samengesteld door Hooft.

De aluminium LC95 loungestoel, S88 kuipstoel en T88W eettafel - allemaal geproduceerd door Lensvelt - zette hij letterlijk op een sokkel. Een podium vol eyecatchers als eerbetoon aan de inventieve Van Severen, die ontwerpen zag als hersengymnastiek. De Vlaming, die in 2005 op 48-jarige leeftijd overleed aan kanker, was soms jaren bezig met het polijsten van een ontwerp, weet Lensvelt. Zijn passie: perfectie bereiken. Zoals ultradunne stoelpoten, een rugleuning zo gestroomlijnd als een gletsjer of onzichtbare verbindingstechnieken. Ingetogen en zonder overbodige elementen.

Deze puurheid in combinatie met originaliteit zorgt ervoor dat de ontwerpen van Van Severen tijdloos en duurzaam zijn en tot de wereldtop behoren, aldus Hooft. Van Severen beperkte zich niet tot het maken van meubels. Hij werkte onder andere samen met Rem Koolhaas aan de bibliotheek in Seattle en de Nederlandse ambassade in Berlijn en hij realiseerde openbare ruimtes voor het Van Abbemuseum in Eindhoven.

tekst 1

Eye-catching designs as an ode to the inventive Maarten Van Severen are combined with other pieces.

MVS S88_ low armchair made of steel, leather and canvas.

Frederic Hooft

Architect, gelegenheidscurator en interieurontwerper Frederic Hooft ontmoette Maarten Van Severen voor het eerst in 2000 toen hij op bezoek ging bij zijn beste vriend, sterrenchef Stefan Boxy. Hij had Van Severen de opdracht gegeven om in Deurle een kookstudio te creëren die paste bij zijn culinaire stijl: puur, eigenzinnig en op hoog niveau.

Tot op de dag van vandaag wordt Keukenpaviljoen Boxy's - met zijn strakke glazen puien en uitzicht op de wilde tuin vol kruiden en groenten - niet alleen geprezen om zijn exquise menu's, maar ook om zijn dito design. Met een overdekte eik, omsloten door een glazen buis, bedacht Van Severen een echte Instagram-locatie nog voordat het sociale medium bestond.

Frederic Hooft: ,,Vanaf die tijd heb ik het architecturale werk en de meubels van Maarten Van Severen altijd in mijn achterhoofd gehouden. Ik vind dat zijn ontwerpen tot de mooiste ter wereld behoren. Hoe oud ze ook zijn, ze blijven eigentijds en zijn absoluut niet modieus. En wat ook heel bijzonder is: ze passen in elk interieur. Strak, klassiek, binnen en buiten, het maakt niet uit. Ze vallen op. En ze combineren net zo goed met de interieurs van Rem Koolhaas als met die van Axel Vervoordt. En dat is ongelooflijk bijzonder.


Frederic Hooft weet precies waarom de ontwerpen van Van Severen in zoveel verschillende interieurs schitteren. De magie zit in de eenvoud, Maarten viert de essentie, aldus Hooft. De meubels zijn nauwkeurig in vorm en in verhouding. Bovendien zijn ze niet alleen functioneel. In een klassieke omgeving vallen ze op en veranderen ze in een sculptuur, een kunstobject.

Tegelijkertijd betekent deze puurheid dat de productie voor Lensvelt bijzonder complex is, zegt Hooft. Meer dan precisiewerk: "Het gaat om fracties van millimeters bij het in elkaar schroeven. Verbindingen die onzichtbaar moeten blijven. Het gaat om extreem fijne materialen die sterk moeten zijn en een bepaald gewicht aankunnen. Het gaat om perfectie."

In De Brock Gallery in de Belgische badplaats Knokke heeft hij een installatie van Van Severen samengesteld. "Op verzoek van eigenaar Patrick De Brock heb ik een aantal meubelstukken van Maarten afgezet tegen kunstwerken van de Duitsers Günther Förg en Imi Knoebel en de Brit Jason Martin, die ook samenwerken. De meubels van Maarten zijn zo goed dat ze overal werken''.

tekst Frederic

Hans Lensvelt

Voor Hans Lensvelt is Maarten Van Severen veel meer dan een topontwerper en collega. Hij noemt hem zelfs een vriend. Ondanks Van Severen's worsteling met het leven, inspireerde de kunstenaar Lensvelt en zorgde hij voor ornamenten in zijn hoofd.

Lensvelt: "Maarten leerde me anders naar dingen te kijken en nooit op te geven. Hij leerde me zaken te onderzoeken en te blijven onderzoeken. Ook: geen concessies te doen." Na meer dan 30 jaar als CEO waarin hij turbulente en mooie tijden meemaakte, weet Hans Lensvelt het zeker: "Maarten Van Severen was een van de mensen die mijn leven hebben veranderd." Een bescheiden, verlegen man met een enorme creatieve impact.

Lensvelt ontmoette het Vlaamse multitalent eind jaren negentig voor het eerst in Bordeaux. De naam van Van Severen was toen genoemd naast die van Joep van Lieshout tijdens gesprekken met collega's over opkomende kunstenaars en ontwerpers die ertoe deden. "Ik had toen ook contacten met de zakelijk leider van OMA: Jeroen Thomas. Hij was verantwoordelijk voor Maison à Bordeaux van opdrachtgever Jean-François Lemoine en nodigde me uit voor een bezoek aan de bouwplaats. Maarten had het baanbrekende interieur ontworpen: hij kwam met een aluminium vloer van 200 vierkante meter. Toen ik hem zag, was hij aan het schuren met zijn zoon. We spraken niet, we knikten alleen maar."


Vlak na de millenniumwisseling kreeg OMA de opdracht voor de bibliotheek in Seattle. En net als in Bordeaux was Maarten Van Severen weer verantwoordelijk voor het interieur. Omdat het gebouw op een breuklijn ligt waar aardbevingen plaatsvinden, kwam OMA op het lumineuze idee om de boekenkasten aan het plafond te hangen. Chris van Duijn, architect van het project, vroeg Lensvelt of hij interesse had om dit ophangsysteem - bestaande uit ca. 35.000 meter aan planken - mee te ontwikkelen.

Het eerste persoonlijke overleg hierover tussen Maarten Van Severen, Chris van Duijn en Hans Lensvelt zou plaatsvinden in Milaan tijdens de Salone del Mobile. Lensvelt: "Ik keek uit naar die ontmoeting in een koffieshop op het Piazza San Babila. Chris en ik wachtten en wachtten, maar geen Maarten. Vaker wel dan niet kwam hij helemaal niet of veel te laat opdagen. Dat heeft onze vriendschap nooit in de weg gestaan. Het hoorde er gewoon bij."

Lensvelt wijst op het enorme contrast tussen Van Severen's arbeidsethos en zijn houding in zijn privéleven. Daar worstelde hij met zijn eigen demonen. Zijn verslavingen aan alcohol en drugs, die regelmatig leidden tot zijn lichamelijke en geestelijke ontsporing, zijn ook te zien in Moon Blaisse's filmportret Addicted to Every Possibility. Lensvelt: "Zo'n contrast met zijn werk. In zijn werk was hij zo gedisciplineerd, zonder concessies. Het moest precies zijn zoals Maarten het in zijn hoofd had. Hij bleef onderzoeken en onderzoeken, gaf nooit op."

Wekenlang werkten ze schouder aan schouder aan het ophangsysteem voor de bibliotheek in Seattle. Met één doel: een uniek innovatief systeem, een strak ontwerp. Uiteindelijk werd de hangende bibliotheekplank niet toegepast, ondanks eerdere mondelinge toezeggingen. "Ik herinner me dat moment nog heel goed. Maarten, mijn hele team en ik zaten tot laat in de avond te wachten vanwege het tijdsverschil met Seattle. Nadat de beslissing was genomen, vierden we uitbundig feest." Uiteindelijk sprak het bibliotheekbestuur zijn veto uit over die beslissing. Er werd een standaardsysteem gebruikt, wat misschien wel de redding was voor Lensvelt Contract BV: het oorspronkelijke project zou tot enorme verliezen hebben geleid.

Zeventien jaar na het overlijden van Maarten Van Severen, die aan kanker leed, wordt Hans Lensvelt nog steeds emotioneel. Hij herinnert zich zijn frêle gestalte bij de laatste ontmoeting. En de intieme begrafenis waar de familie hem voor uitnodigde. "Er was een kleine groep mensen. 30 familieleden, 30 vrienden. Xavier de Geyter was er. Chris van Duijn was er. Het was voor mij een grote eer om erbij te zijn. Maar ik vond het nog triester om die urn daar in zijn atelier te zien staan, met het stoffelijk overschot van deze bijzondere persoon en deze zo getalenteerde ontwerper erin''.

In oktober 2012 exposeerde Lensvelt op Interieur in Kortrijk, een van de belangrijkste designbeurzen in Noordwest-Europa. Daar liep Lensvelt Marij De Brabandere, weduwe van Maarten Van Severen, na lange tijd weer tegen het lijf. Ze deelt mee dat het interieurbedrijf Top Mouton, al decennialang een begrip in de designsector en producent van het werk van Maarten Van Severen, failliet is. Op haar vraag of Lensvelt de productie zou willen overnemen, antwoordt hij: ,,Marij dat vind ik een hele eer. En een verplichting aan mijn vriend Maarten Van Severen. Ik zal dat doen. Natuurlijk."

De producten van Maarten Van Severen zien er eenvoudig uit, maar uiteindelijk zijn ze heel moeilijk te produceren. Daarom duurde het meer dan een jaar om de productie op te zetten met verschillende leveranciers. Maar eind 2013 was het zover. Een belangrijk deel van de collectie kon worden geproduceerd en geleverd. Het was tijd voor een introductie: "Ik koos ervoor om dit te combineren met de opening van het Lensvelt pand aan de Herengracht 178 in Amsterdam. Dit was tijdens de Inside Design georganiseerd door Elle Decoration. Ik toonde de producten van Maarten op de meest prominente plek in het pand: in de galerie, in een witte ruimte."

In 2014 werd besloten dat de producten van Maarten ook in Milaan te zien zouden zijn tijdens de Salone del Mobile. Een heel bijzonder moment tijdens deze Salone was het bezoek van de weduwe van Maarten Van Severen: Marij De Brabandere met haar nieuwe partner, de Fransman Jim Hordé. Jim en Marij namen plaats op de Charisse lounge CHL 95. Dit waren de derde en vierde chaise lounges. De nummer één is eigendom van Marij. De nummer twee maakt deel uit van de permanente tentoonstelling in het Centre Pompidou.

tekst 1

he installation was in concept an exact copy of the installation at the Lensvelt Gallery.

The collection by Maarten Van Severen was presented in Milan in 2014 during Salone del Mobile. The installation was designed by OMA.

The Lensvelt Gallery was turned into an except copy of Maarten Van Severen’s workplace. From the fireplace and its scluptures on top that were printed on paper and placed on the wall.